www.byggtek-innlandet.no Våre tjenester Kontakt oss

TLF 96665273

Om Byggtek Innlandet AS

Daglig leder er Lene Kristine Eikeland Aas, Bygningsingeniør og Autorisert Takstmann/Takstingeniør og Bygningssakkyndig.
Selskapet ble etablert i 2017.
Målsetting -arbeidsmetodikk:
  • God kundeservice.

  • Rask responstid og leveranse: ferdig rapport dagen etter befaring.

  • Nøytrale rapporter som er forståelige for alle.

  • Unngå svada-setninger som bare forvirrer.

  • Grundige renskrevne rapporter uten klipp og lim, og uten fraser.

  • Uavhengighet: ingen bindinger i bransjen.

  • Etterfølge Norsk Takst sine etiske retningslinjer for god takstmannskikk.

Utdanning:
  • Sertifisert takstmann i Norsk Takst 2017-2018.

  • Masteremner innen prosjektledelse, NTNU Trondheim 2014-2015.

  • Siv. Ingeniør Bygg, bachelorgrad HiG (Nåværende NTNU) 2012-2014.

  • Sosiologi, HiL 2007-2008.

  • Medisin/odontologi, Manchester University 2000-2002.

Spesialfelt innen blant annet universell utforming, estetikk, prosjektledelse, kvalitetsledelse, effektive byggeprosesser, kvalitetssikring, SHA, HMS, kommunal forvaltning, offentlige prosesser, bruks –og fradelinger, FDV (forvaltning/drift/vedlikehold), konseptutvikling, bærekraft, det grønne skiftet, materiallære, og tilstandsanalyse bygg og taksering av fast eiendom.

Bacheloroppgave:

Problemstilling; "Overskridelser i kommunale byggeprosjekter", 2014.

Bakgrunnen for yrkesvalg:
Interessen for realfag, matematikk, problemløsing, det konkrete og praktiske initierte byggingeniør-studiet etter avbrutt medisinstudie.
Etter hvert i studiet kom betydningen av bygg i et helseperspektiv og brukervennlighet for menneskene som skal bo i eller bruke bygget sterkere og sterkere frem.
Et hus er ikke bare et hus.
Det var veldig interessant å etterhvert forstå sammenhengen mellom bygg og medisin som realfag, og hvordan dette kan henge svært tett sammen.
Dette var noe av bakgrunnen for videreutdanning innen eiendomstaksering; å få en økt kompetanse i kartlegging av et byggs tilstand og den videre påvirkning på beboeres fysiske og psykiske helse knyttet til dette.
SHA -Byggherrerepresentant:

Eikeland og Byggtek Innlandet AS er oppført i Koordinatorskolens liste over registrerte og utdannede SHA-koordinatorer. Oppdrag kan uføres i hele Norge, avhengig av type oppdrag.

  • Høy Kundetilfredshet

    Er en overordnet målsetting.

  • Bestill Takstmann først

    Det kan være lønnsomt for boligeier at takstmann kommer til boligen for tilstandsvurdering før megler. Dette gir et godt grunnlag for videre verdivurdering av boligen.

Vi bistår stadig flere kunder i forbindelse med

Reklamasjon og tvistesaker

Dette omfatter blant annet tvist og konflikt i forbindelse med byggeprosess eller overtakelser, feil i utførelse av entreprenør, leieforhold m.v.

Tvistesaker i byggeprosesser

Vi bistår kunder i forbindelse med tvist der byggeprosessen ikke går som forventet eller ihht kontrakt/gjeldende lovverk.

I enkelte tilfeller har tvisten gått så langt at det har gått på helsen løs for byggherre. 

Vi anbefaler at kunden skaffer bistand før det går så langt.

Kunder opplever oftest god støtte i en fagkyndig person som kjenner både forskriftskrav og gjeldende lovverk.

Det er ofte nyttig i forbindelse med konflikthåndtering og ifm å finne løsninger.

Overtakelsesforretninger

Mange boligkjøpere kvier seg for å ta med takstingeniør på overtakelsesforretningen, da de føler at det er å bidra til en konflikt. 

Vi kan ikke få presisert ofte nok, at det er ikke å bidra til en konflikt eller å øke en konflikt.

Å ta med en fagkyndig takstingeniør har i alle tilfeller vi har vært involvert, bidratt til avdekkelse av feil og mangler ved boligen, og entreprenører er, hvis de er seriøse, alltid interessert i å vise at de ønsker å overlever et produkt uten feil. 

For kunden er det viktig at feil og mangler oppdages før overtakelsen, fordi i det øyeblikket boligen overtas, reduseres entreprenørens garantibeløp til 10% av kontrakssum.  

Konsekvensen av dette, er at du som kunde risikerer å avdekke feil i etterkant av overtakelsen, og du er i en situasjon der du ikke har tilbakeholdt beløp til å dekke utbedringen.

Vi anbefaler alltid å ha med bistand fra takstingeniør ved en overtakelsesforretning.

Tvistesaker ved leieforhold

Vi blir ofte engasjert enten av leietaker eller utleier, der en av partene ikke har ivaretatt sine forpliktelser knyttet til boligen under leieforholdet.

Utleiere bestiller takstingeniør for å få dokumentasjon på skader som er påført boligen pga at feil bruk eller hærverk utført av leietaker,

Mens leietaker bestiller takstingeniør for å få dokumentasjon og vurdering av boligen de leier, for å feks få hevet leieavtalen eller kreve reduksjon i husleie. Det kan være forhold som fukt, mugg og råte i boligen, som fører til helseproblemer.

I begge forhold er en vurdering og dokumentasjon fra takstingeniør nødvendig for bestiller i forbindelse med videre saksgang.